Neymar och inför AIK-Trelleborg.

Hej. En hel del om AIK nu, men så blir det ibland. Som omväxling kan jag dock börja med att berätta att i brist på annat att göra så kollade jag över om det fanns några fotbollsmatcher av värde att beskåda, och det fanns det minsann. Jag hittade en stream till de Brasilianska lagen Botafogo och Santos. Mitt mål var att bara se lite rolig fotboll, och det fick jag minsann men något jag också kom på var att supertalangen Neymar som är 17 år spelar i Santos. Matchen slutade 3-3 och Neymar kvitterade till 1-1. Mycket imponerande av en 17-åring även om jag tror att han får det oerhört svårt med omställningen till Europa. Han är väldigt liten och tanig och flög lätt i närkamperna.
Innan han är redo för Europa behöver han lägga på sig ett gäng kilon.
_________________________________________________________________________________________________

Tänkte också försöka mig på en liten inför-rapport till dagens match på Råsunda mellan AIK och Trelleborg. Jag kommer att skriva matchrapporter om de flesta AIK-matcherna, men räkna inte med några längre och utförliga varianter, det kommer bara bli lite tankar och drömelva för dagen från min sida.

De två bottengängen AIK och Trelleborg (Känns fortfarande sjukt konstigt att kalla AIK för bottengäng) drabbar alltså samman på Råsunda idag, och det här måste ses som årets utan tvekan viktigaste match, och då har vi ändå spelat derbyn och mött Göteborg.
Jag är äckligt nervös inför matchen idag, och jag mår dåligt vid blotta tanken av en förlust. Den här matchen måste vi bara vinna, hur vi gör det spelar ingen roll bara vi vinner.
Spelare att hålla koll på i dagens AIK är: Kenny Pavey, tillbaka från avstägning och lär säkert vara mer laddad än vanligt.
Christoffer Eriksson, om talangen från Väsby startar vilket jag hoppas så ska det bli väldigt intressant att se vad han har att bjuda på. Har gjort en halvlek i Allsvenskan mot BK Häcken och där såg han mycket lovande ut.
Och givetvis Tomi Maanoja, blir det ännu ett misstag idag?

Om jag ska tippa matchen så tror och hoppas jag på 1-0 till AIK, mål av Niklas Backman/Kenny Pavey.
Publiksiffran tror jag hamnar på 9 457.

Startelvan jag vill se är följande:
Målvakt: Tomi Maanoja, kommentar: Just för att vi inte har något annat alternativ, och säg inte Lee Baxter han var dålig när han stod för 7 år sedan och vad talar för att han har vilat sig till en bra målvakt?

Backlinje från höger: Kenny Pavey, Niklas Backman, Per Karlsson, Christoffer Eriksson. Kommentar: Egentligen tycker jag att Kenny gör sig bättre som mittfältare, men de positionerna är ganska fulla. Backman har sett riktigt stabil ut i år och ska absolut få fortsatt förtroende, Pertan är inte ens en skugga av sitt mästerliga fjolår men startar på grund av brist på andra aleternativ. Vänsterbacken bör Christoffer Eriksson få chansen på då kaptenen Nisse är avstängd. Ska bli intressant att se hans offensiva förmåga om han nu startar.

Mittfält från höger: Gabriel Özkan, Kevin Walker, Daniel Tjernström, Viktor Lundberg. Kommentar: Gabbe har sett mycket pigg ut i sina inhopp och bör få chansen från start nu när Bojan är avstängd. Innermittfältet är utan tvekan den svåraste lagdelen, Walker var bäst på plan mot Göteborg och måste få chansen. Dulee har varit dålig i år men kan när han vill. Måste dock bänkas en match för att ändra attityd. Tjernas rutin behövs i en viktig match som denna, samtidigt som Egúren varit borta några matcher och får hoppa in för att få upp matchtempo i kroppen. På högermitten ger jag Lundberg chansen då han sett väldigt bra ut i inhoppen samtidigt som Martin varit helt under isen. Martin bänkas och Viktor får chansen att visa vad han går för.

Anfall: Antonio Flávio och Pontus Engblom. Kommentar: Flávio är helt enkelt för bra för att bänka och har en förmåga att avgöra matcher även om han varit dålig i år. Engblom har sett pigg och arbetsvillig ut, därför bänkas Burgic som varit helt under isen efter Kalmar-matchen.
Clecio är långtifrån startelvan i mitt tycke, varit så dålig så det är pinsamt!


Där var min inför-rapport, kommentera gärna era startelvor eller andra åsikter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0